تحقیق در مورد موزه

تحقیق در مورد موزه – موزه جنوب شرق

مقدمه:
موزه موسسه¬ای است دائمی و بدون هدف مادی که درهای آن به روی همگان گشوده است و در خدمت جامعه و پیشرفت آن فعالیت می¬کند.
مجموعه سازی برای انسان امری فطری است و ذوق و سلیقه در گردآوری آن بی شک همواره همراه او بوده است.
موزه کلمه¬ای یونانی است که از «موزیون» به معنای مجلس فرشتگان برگرفته شده است. به طوری کلی موزه به مجموعه¬ای از آثار و اشیایی اطلاق می¬شود که در محل یا عمارتی نگه¬داری و به معرض نمایش گذاشته شوند. و اولین مجموعه شخصی دنیا در سال ۱۶۸۳ میلادی در آکسفورد انگلستان به نام موزه «آشحولین» به صورت عمومی درآمد.

تحقیق در مورد موزه

تحقیق در مورد موزه

 

تحقیق در مورد موزه

در دوره رنسانس که تحول عظیم فرهنگی هنری در اروپا پدید آمد موزه¬ها نیز بیشتر مورد توجه قرار گرفتند و ارزش راستین خود را بازیافتند اوج هنری در موزه داری جهان را می¬توان در موزه لوورپاریس دید این موزه که هم اکنون به صورت یک مرکز بزرگ پژوهشی درآمده بزرگ¬ ترین موزه دنیا محسوب می¬شود.
ساختمان این موزه قبل از انقلاب کبیر فرانسه یکی از کاخ¬های سلطنتی فرانسه بود که در آن آثار با ارزش هنری نگه داری می¬شد و بعد از انقلاب کبیر فرانسه در سال ۱۷۸۹م این کاخ با آثارش به مردم فرانسه اهدا شد و در سال ۱۷۹۳م تبدیل به موزه ملی فرانسه گردید. بخش عظیمی از آثار این موزه به دایره «هنر اسلامی» اختصاص دارد که این اشیاء را وزارت آموزش و هنرهای طریفه ی دولت فرانسه برای غنی کردن موزه از کشورهای مشرق زمین گردآوری کرده است.

هیأت¬های مختلف فرانسوی حدود ۱۰۰ سال در ایران به کاوش¬های مختلف پرداختند که از جمله ان¬ها آندره گدار- ژاک دمورگان به ایران آمد و به حفاری پرداخت. سپس در سال ۱۸۹۰م امتیاز حفاری در ایران را از ناصرالدین شاه گرفت و بعد از آن در زمان مظفرالدین شاه آن را تمدید کرد و بیشتر اشیای تاریخی و منحصر به فرد چون لوح قانون حمورابی و… زینت بخش موزه لوورپاریس شد.
نهادینه شدن موزه با آغاز کار و تأسیس کاخ موزه ناصرالدین شاه قاجار در کاخ گلستان آغاز می¬گردد. ناصرالدین شاه دستور داد تا قسمتی از ساختمان¬های سمت شمال کاخ را از جمله محل موزه قدیمی شاهان قاجار که در آن هدایای خارجی نگهداری می¬کردند تخریب کنند و اتاق موزه، کتابخانه،حوضخانه و سایر ملحقات را بسازند.

تحقیق در مورد موزه

آداب بازدید از موزه :
موزه¬ها مکان¬های فرهنگی عمومی هستند که یادگارهایی از قرن تاریخ یک ملت را در خود حفظ کرده¬اند با تماشای آثار به نمایش در آمده در موزه با گوشه و کنار زندگی پیشینیان آشنا می-شویم.
۱)در محیط موزه ساکت باشید.

۲) قبل از رفتن به موزه کیف¬های خود را تحویل دهید.

۳) اطراف یک اثر هنری تجمع نکنید.

۴) مانع بازدید سایر بازدید کنندگان نشوید.

۵) تماس تلفنی برقرار نکنید.

۶) ارسال عکس جدید در اینستاگرام و فضای مجازی را به زمان دیگری موکول کنیم.

۷) هنگام عکاسی از فلش استفاده نکنیم.

۸) از سلفی استیک استفاده نکنید.

۹) از همه چیز عکس نگیرید.

۱۰) مراقب راه رفتن تان باشید.

۱۱) سرعت خود را با دیگران هماهنگ کنید.

۱۲) توقع نداشته باشید که همه¬ی آثار موزه شما را شگفت زده کند.

۱۳) به هیچ چیز دست نزنید.

۱۴) به دیوارها تکیه نکنید.

۱۵) خوردن و آشامیدن ممنوع و…

تحقیق در مورد موزه

۳: موزه جنوب شرق
موزه منطقه¬ای جنوب شرق ایران که در زاهدان قرار دارد شامل بخش¬های متعدد مردم شناسی- بوم شناسی- باستان شناسی- کتابخانه وچندین تالار می¬باشد.
ساختمان موزه در تقاطع خیابان آیت اللَه مطهری و خیابان امداد واقع شده است.
موزه زاهدان یکی از بزرگ ترین موزه¬های بزرگ تاریخی- فرهنگی و هنری منطقه¬ای در جنوب شرق ایران است که در مرکز استان سیستان و بلوچستان قرار دارد. در این موزه آثار باستانی استان پوشش محلی استان- غذاهای محلی استان و گونه¬های جانوران استان به نمایش گذاشته شده است. این موزه با ۱۵۰۰متر مربع مساحت دارای ۱۱۰۰۰متر مربع زیر بنا است و در۵ طبقه ساخته شده است.
۴: قسمت¬های مختلف در موزه جنوب شرق
رمپ: تابلوهای استان¬شناسی سالن بوم¬شناسی باستان شناسی و مردم¬شناسی تشکیل شده است. همچنین کتابخانه ،سالن محققین، اتاق نمایش، بوفه، از دیگر قسمت¬های موزه هست در قسمت رمپ بخش¬های بوم شناسی پوشش گیاهی جانوری آکواریوم قرار گرفته و در طرف مقابل با تابلوهای تاریخی فرهنگی و طبیعی نقشه¬های تاریخی و در مجموع کل استان معرفی شده است.
بخش باستان شناسی: اطلاعاتی شامل مشخصات سایت و محوطه باستانی شهر سوخته- کوه خواجه- دهانه غلامان- جیرفت و سایر آثارباستانی تاریخی منطقه جنوب شرق جهت بازدید علاقمندان جمع آوری شده است. یکی دیگر از قسمت¬های مهم موزه کتابخانه موزه است که شامل کتابهای تخصصی با موضوعات میراث فرهنگی- صنایع دستی و گردشگری است.
بخش مردم شناسی: این موزه شامل ادبیات شفاهی مشاهیر، فرهنگ و آداب و رسوم، پوشش محلی، خوراک و صنایع دستی معرفی می گردد.
در بخش همکف، بوم شناسی سیستان وبلوچستان و منطقه جنوب شرق کشور معرفی می¬گردد به همین منظور ویترین هایی برای نمایش گونه¬های حیوانی و گیاهی منطقه در کنار آکواریوم (آبزیان آب شور) استان تعبیه شده است. ورودی اصلی موزه تابلو، تصویر آثار شاخص تاریخی- فرهنگی- جاذبه¬های طبیعی و مردم شناسی منطقه به نمایش گذاشته شده است.
۵: ازجمله اشیاء به نمایش درآمده در این موزه آثار حاصل از کاوش¬های باستان شناسی در محوطه¬های باستانی مانند سفالینه ها- اشیاء فلزی- گلی- سنگی- شیشه- تابلوهای نفیس و کتب خطی است.
۶: دوره¬های مختلف در این موزه
پیش از تاریخ- تاریخی- اسلامی- معاصر
در دوره اسلامی: سنگ قبر سنگ نگاره در خاش- سکه ها از جنس طلا- نقره- مس قران- کاشی لعاب دار- سفال کلپورگان ظروف نقره ای از دوران معاصر
۷: ویژگی های موزه
نور در تالارهای نمایش به دو صورت است طبیعی و الکتریکی- نور طبیعی یکی از ابزارهای اصلی فعالیت موزه به شمار می رود و در مصرف برق صرفه جویی میشود و ساختمان موزه باید طوری ساخته شود که نور به صورت طبیعی باشد و از طریق سقف و نورگیرهای سقفی باشد. کف پوش باید مناسب باشد زیرا بازدید کننده تمام مدت در حال حرکت است و پوشش زمین می¬تواند در خسته شدن یا اشتیاق او به ادامه بازدید مؤثر باشد در انتخاب کف پوش باید به مسائل مختلف از قبیل دوام- مقاومت- استحکام و در برابر رفت و آمد بازدیدکنندگان – عدم تولید گرد و غبار- خسته نکردن بازدیدکننده با سهولت نگهداری و نظافت آن همراه باشد. ویترین¬هایی که برای نمایش اشیاء انتخاب می¬شوند باید جنس شیشه آن¬ها محکم و نشکن باشد و شفاف و توسط ابزارهایی از نفوذ گرد و خاک و حشرات محافظت شوند همچنین توجه به شکل و طرح و جنس زوارها رنگ و سهولت وتمیز کردن آن¬ها ضروری می باشد. ارتفاع باید چنان باشد که بازدید کننده بدون خم شدن و نگریستن به پایین و یا بلند شدن بر نوک پنجه¬های پا و نگریستن به بالا بتواند به راحتی اشیاء را مشاهده کند.
۸: شرایط نگهداری اشیاء مختلف در موزه
اشیاء دارای دو منشأ آلی و غیرآلی هستند مواد آلی نسبت به شرایط محیطی حساس هستند نسبت به مواد غیرآلی رطوبت بالا که باعث پرورش انواع کپک ها می¬گردد حشرات موذی مانند موریانه¬ها و برخی از سوسک¬ها- کرم- بید و … از فلزهای دائمی می باشند همچنین گرمای بیش از حد و رطوبت و خشکی موجب تاب یا شکاف برداشتن اثر می¬شود نگهداری از تابلوهای رنگ روغن و تابلوهایی که بروی بوم تهویه می¬شوند از مشکلات موزه¬های هنرهای زیبا می¬باشد زیرا این آثار در برابر حرارت و رطوبت بالا آسیب می بینند و در دما ۵۰ تا ۵۵ درجه نگهداری می-شود که مقداری چربی از حیوان یا هرگونه زواید آلی دیگر همراه آن می¬باشد مورد حمله حشرات قرار می¬گیرد لذا آن¬ها را باید قبل از قرار دادن در مخزن کاملاً تمیز کرد.

اگر از مطلب تحقیق در مورد موزه خوشتان آمده پیشنهاد میکنیم از سایر بخش های سایت و فروشگاه محتوای دیجیتال نیز دیدن فرمائید. 

امتیاز مطلب
Sending
User Review
4.25 (4 votes)
Bookmark the permalink.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *